Kundeanbefalinger
1 (2).jpg
”Kjempefornøyd. For første gang at jeg kjørte ned mot 0.5l mila. Og bilen mista festet når jeg dro på fra 1.gir“

– Alfa Gulietta

1.jpg
”Reist hjem med 265 Hk, Kom med 224, Sparer over 10% drivstoff i tilegg!“

– Mercedes Viano

2016-03-29 17.01.19.jpg
”Kom med 116 Hk. kjørte hjem med 153 og i tillegg 30% mere NM helt fra kjelleren. “

– Toyota Previa

2015-11-04 08.20.24.jpg
”Hei. Ny pers i lavt forbruk Krs-Oslo,uten en gang å prøve. Ned fra 0,54 til 0,50 pr mil. Langt mere komfortabel kjøring med mindre giring og godt bunndrag. Ikke minst deilig å kjenne at det sparker litt ekstra når man drar på. Takk for bra jobb!“

– Berlingo Hdi

2015-04-21 17.08.48.jpg
”“

Subaru Impreza

DSC00067.JPG
”Bra! Bilen ble som om den er originalkjøpt med en større motor. I tillegg bruker den mindre diesel på vanlig kjøring. “

– Mercedes C 220 CDI

DSC00008.jpg
”Dette funka bra!“

– Mercedes E 280

båtg.png
”Resultater på min båt er økning av toppfart fra 35,5kn til 38,9kn og i marchfart på 32,5kn er dieselforbruk uten chip 60liter/time og med chip 52 l/h“

– Volvo D6 370

P6190095.JPG
”Kom med en A4, gikk igjen med noe som minnet mer om en S4. Nå blir det lang tur til Tyskland :)“

– Audi A4 2010 143 HK

PA290001.JPG
”Kjøpte chipen for å spare drivstoff, noe som funket meget bra. Den ekstra effekten var bare et pluss. Mvh Jan.“

– Mercedes Jan

Finn din bil
Traktor / båt

Økonomi eller power program. Boks eller hjerne tuning:

KALL EN SPADE FOR EN SPADE  !!!

Tryller vi eller endrer vi faktiske ting mht hva som skjer med bilen din?

Dessverre - vi tryller ikke. Men hva er det vi hører - men som vi egentlig ikke vet så mye om?

Her er noe sannheter som "SELGES"  ut i samfunnet vårt:

Med hjernetrimming så endrer man flere parametere!
Boks trimming er juks- påvirker kun diesel innsprøytingen!
Bokstrimming er den tuningen som kan ødelegge motoren........ !
Du må jo også tune girkassen!

Dessverte godtfolk. Som nevnt over. Dette er ikke trylleri.

Uansett: Vil du har mer vann ut av hageslangen. Så må du enten stille opp på kranen inne med veggen eller på sluttmunnstykket på slangen, evt montere tykkere slange. ( Her forutsetter vi konstant trykk på vannet )

Og litt slik er det også med tuning:

Tenk som en PC: Du har en " hardware" - som er sylinder volumet i motoren, en kamaksel , turbo, intercooler etc etc. En rekke ting som er gitte parameter for din effekt. ( ref vanntrykk i eksempelet over ). Så da står vi igjen med  " tuning" som vil si å endre software ( Mao hva kan vi endre av innstillinger uten å bytte deler i motoren? )


Hva vil så dette si på din bil:

Jo - Uansett så må en inn på å endre noe av følgende:

Diesel innsprøytings tidspunkt - lengde - trykk -  mengde - turbo trykk- intercooler temperatur etc etc.

Uanett hvilken metode en tuner bilen på så vil det her være store paralleller.


Likeså mht power eller økonomi program:
Man må gjøre mye av de samme tingene- og får mye av det samme igjen. Det blir ikke en full sannhet  si at dette kun er litt på moment og masse på økonomi programm.
En kan hevde det. Men for å oppnå bedre drivstoff økonomi, så må de fleste paramatere som har med dette å gjøre endres!
Og ja, selvfølgelig - hvis en sliter med å få opp den lovte effekt og derfor drar tuningen videre. Da står igjen med å øke tilførsel av diesel som kan gjøre at en mister noe av den besparelsen en hadde.
Hvis den da snakker om boks tuning og våre sett. Så er dette justerbart for de som måtte ønske det. Men helt unødvendig for " mannen i gata" !

Kvaliteten på dette er avgjørende.

En pc som i dag koster kr. 5.000,- kr gjør jo ca det samme som en til Kr. 15.000,- Men gjør den det like fort?

Mao: En kan få dårlige bokser mht tuning. Lurer du på noe her mht kvaliteten, Så les denne artikkelen. Den er dessverre ganske avlørende:
Kan en så bra pris gjenspeile den beste kvaliteten.

Videre:
Hvis en skal argumentere mot hvilken form for tuning som er skadelig for en motor. Så skal en være veldig klar over ett par ting:

1  Alle vil fremstå som at de er eksperter.
2  Innen både boks- og forskjellige former for hjerne tuning ( obd tuning er ett brukt navn ) så finnes det både gode produkter og mye bra kompetanse. Men dessverre, det finnes også det motsatte!

 

Faremomenter:

En som da tuner hjernen og ikke får effekt, vil da mye lettere kunne utfordre turboens gleder og skuffelser. Økt turbo trykk er den sikre vei på å øke intern varme i din motor - med påfølgende nedsmelting av feks ventiler eller stemper.

Mao det finnes mange argumenter for at inngrep i bilens software er det som er mest skadelig.

I tillegg ligger du godt an til miste tuningen en gang du er på service med bilen din, da det er rett som det er at merkeverksteden har ordre om å oppdatere software i din bil modell. Det er ikke noe du nødvendigvis for beskjed om.

En normal tuning med ekstern boks kan i utgangspunktet ikke gjøre noe skadelig med motoren din som er alvorlig. Selvfølgelig vil man kunne få en feil varsling etc ved en konkret feilkoling eller lignende.
Men ved demontering av settet vil bilen være original igjen og etter all sannsynlighet forsvinner varslingen.

Vi er ærlig - Virker ikke våre sett ( dette er unntak ) Så få pengene igjen av oss! Ikke gå på akkord med din motor / drivlinje- Det er dyrt!

Les om vår 100% pengene igjen garanti her:

Automatgir:
Lurer du på om det er skadelig mht automat kassen din. Så les denne artikkelen:

« Tilbake til forsiden


Sørlandets bil og import AS |
Bosmyrkollen 2 |
4620 Kristiansand S |
Tlf. +47 970 570 16 |
Org.nr. 993 551 384
Verified by VisaMastercard SecureCodeSvea Web PayPaypal

Solution by Dots | Powered by Makeweb!