KUNDEANBEFALINGER
1 (2).jpg
”Kjempefornøyd. For første gang at jeg kjørte ned mot 0.5l mila. Og bilen mista festet når jeg dro på fra 1.gir“

– Alfa Gulietta

2016-04-14 11.31.21.jpg
”Fornød kunde kom inn med 90 hk, 215 Nm- Har nå 118 hk og 280NM“

– Partner Ecu tuning

1.jpg
”Reist hjem med 265 Hk, Kom med 224, Sparer over 10% drivstoff i tilegg!“

– Mercedes Viano

2016-03-29 17.01.19.jpg
”Kom med 116 Hk. kjørte hjem med 153 og i tillegg 30% mere NM helt fra kjelleren. “

– Toyota Previa

2015-11-04 08.20.24.jpg
”Hei. Ny pers i lavt forbruk Krs-Oslo,uten en gang å prøve. Ned fra 0,54 til 0,50 pr mil. Langt mere komfortabel kjøring med mindre giring og godt bunndrag. Ikke minst deilig å kjenne at det sparker litt ekstra når man drar på. Takk for bra jobb!“

– Berlingo Hdi

2015-04-21 17.08.48.jpg
”“

Subaru Impreza

DSC00067.JPG
”Bra! Bilen ble som om den er originalkjøpt med en større motor. I tillegg bruker den mindre diesel på vanlig kjøring. “

– Mercedes C 220 CDI

DSC00008.jpg
”Dette funka bra!“

– Mercedes E 280

båtg.png
”Resultater på min båt er økning av toppfart fra 35,5kn til 38,9kn og i marchfart på 32,5kn er dieselforbruk uten chip 60liter/time og med chip 52 l/h“

– Volvo D6 370

P6190095.JPG
”Kom med en A4, gikk igjen med noe som minnet mer om en S4. Nå blir det lang tur til Tyskland :)“

– Audi A4 2010 143 HK

Boks tuning, seriell tuning, Obd tuning, Ecu tuning, Hjerne trimming, PPC / BSP, SPD tuning og mange andre ord:

Boks tuning kr. 2.500,- Obd og seriell tuning fra kr. 4.500,- SPD tuning kr. 6.000,-

Klikk her for å bestille og eksakte priser.

 

For å få en oversikt over hva de forskjellige tuning metoden er. Les mer under her :-)




Oversikt over artikkelen:

Del 1: Innledning.
Del 2: De to hoved tuning metodene med enkel forklaring.
Del 3: Fordeler og ulemper med begge metodene, inkl faremomenter.
Hva skal du velge?

Del 4: For de spesielt interresserte. En litt mer ” fagtung” artikkel.
Ord som blir brukt for å beskrive disse to forskjellige chiptuning metodene. ( for eksempel power boks- seriell tuning, obd tuning etc etc ) med enklest mulig forklaringer av hva dette igjen er!

 

Del 1: Innledning - Hva er chiptuning? Og- på hvilke motorer fungerer tuning?

Som alle vet i dag så har bilen en egen data hjerne, styre enheten også kalt ecu ( elektronisk control unit ). Når en bruker ord som tuning, så vil det enkelt si at en endrer dataene som motoren bruker mht feks innsprøytingen av drivstoff . Det vil si hvordan motoren oppfører seg innenfor de faste rammer som er der. Man bytter ikke fysiske komponenter i bilen som turbo, intercooler, kamaksel eksos deler el lign.
Da endringene skjer innen luft – drivstoffet sin vei fra luftfilter eller bensin / diesel pumpe og veien videre inn til kompresjonskammeret. Så er den harde sannhet at chiptuning fungerer absolutt best på en overtrykksmotor. Mao turbo / kompressor. Det er lite å hente på chiptuning på en sugemotor. Da bør en ( stort sett ) heller sette pengene i å bytte deler i motoren.


Del 2: Det er kun 2 hovedmåter å tune på:

Metode 1: 

Du kan gjøre dette i bilens egen styreenhet, bilens egen hoved Pc. ( Også kalt Ecu en )
Dette vil si at en endrer de verdiene som sitter i bilens ecu som i første rekke har med verdier innenfor innsprøytingen av drivstoff ( mengde, lengde, tidspunkt, trykk ) turbo trykk eller lign. Ofte benyttes ordet parametere i stedet for verdier, da man ”skriver inn nye parameter” i styresystemet.

Metode 2: Eller du kan gjøre dette med en ekstern data boks som du kopler på bilen. 

En slik boks tilkoples motoren på visse kontakter, og henter informasjon derifra. Så endres – optimaliseres - disse slik at bilen i praksis da får andre parametere som den i ”utførelsesfasen” utfører enn de som ble sendt fra bilens styreenhet.

For begge metodene brukes uansett ordet " chiptuning ". Og for begge metodene så er det i all hovedsak de samme parammeter som må og skal endres for å oppnå den tuning effekten man ønsker.


Del 3: Fordeler og ulemper – Hva skal du velge?

Fordeler med boks tuning:
Den absolutt vanligste måten for de fleste å chiptune sin bil på fordi:

Rimelig i innkjøp
Du får den rett hjem i postkassen og må ikke til verksted
På de fleste biler gir den meget god både effekt og drivstoff økonomi.
Du kan ofte ta den med deg til neste bil og spare ytterligere kroner
Du kan fjerne den før verksted besøk, fordel mht garanti etc.

Ulemper med boks tuning:
Kan være skremmende å montere selv?
På enkelte bilmodeller kan det være vanskelig å få god effekt. Krever velutviklede sett
Som ved tuning av styre enheten, enkelte bilmodeller kan ikke chiptunes på denne måten.

Faremomenter med boks tuning:
Dårlig sett kan gi feilkoder, svart røyk eller liten effekt.
Du kan feil kople, det vil gi feil koder. ( Pass på at du får med god monteringshjelp )

Fordeler med tuning av bilens Ecu, ( Obd tuning, seriell tuning, lodding ):

Kan tilpasses maksimalt til din bil. Kan i enkelte tilfeller gi noe mer effekt enn boks
Du har ikke en ekstern enhet på bilen din.
Normalt kan dette ikke sees av et vanlig verksted – ref garanti.

Ulemper med tuning av styre enheten:
Normalt dyrere å anskaffe enn boks
Må til verksted for å få det utført. Evt bruke SPD eller PPC tuning datamaskin.
Du kan miste tuningen ved verksted besøk hvis verkstedet legger inn ny software.
Kan ikke taes med til neste bil- gjelder ofte også såkalte OBD bokser, se del 4
Som ved boks tuning, enkelte bilmodeller kan ikke chiptunes på denne måten

Faremomenter med tuning av styre enheten:
Det kan skje feil under innlasting av ny programvare som gjør at bilen ikke starter.
Du kan ha ett ”ivrig” firma som går for langt / gjør feil og skader motoren alvorlig


Del 4 – For spesielt interresserte - Ord og uttrykk- Hva vil de si?

Hvilke ord brukes om de forskjellig tuning typene, og hva er forskjellene:

Metode 2. Tuning via ekstern boks.
Boks tuning, power boks. Effekt boks. Chiptuning etc etc.

Det er her forskjellige måter å tilkople seg på. En kan bla kople seg på rail sensor ( diesel trykket) eller på hver enkelt dyse, på gasspådrags systemet, luft masse måler, batteri, eller turbo sensor.
Det er normalt at det er forskjellige tilkoplinger til de forskjellige bilmodellene da det er forskjellig hvordan dataene er lagret og systemer bygget opp i styre enheten. Det er ikke slik at en type er best uansett.

Metode 1: Tuning av styre enheten
Ord som brukes: OBD tuning, en må " boote" ecuèn. Ecu tuning, Seriell tuning, Bytte chip, chiptuning, eprom, lodde chip, trimme hjernen, Bdm tuning, SPD eller PPC tunng etc etc.
Tuning av styre enheten skjer på 4 forskjellige metoder:

Litt om disse 4 metodene:

A:

OBD chiptuning også kalt seriell tuning. Tuning via datamaskin på en del av de vanlige turbo bilene fra 2000-2010. Enkel tilkopling via bilens standard On Board Diagnostic ( OBD kontakten )  kontakt også kalt diagnose kontakten. Man kan evt kjøpe en liten datamaskin tilpasset din bil slik at en selv kan laste dette inn og ut. Vanligst i Norge er SPD boks fra Bestchip.no eller BSR som har sin PPC tuning. PPC boksen låses mot chassis nr slik at denne kun kan benyttes til 1 stk bil. SPD boksen er fri, mao kunden har full råderett over det produktet han har kjøpt, og kan således benyttet dette til sin neste  bil.

Faremomenter ved Obd tuning / seriell tuning: Hvis bilen har fått ny software på service, så må man ha backup av den nye original softwaren før en laster inn tunet versjon. Hvis ikke kan du risikere at du ikke får startet og bilen må på verksted for å få inn original versjonen.

B:
Chipuning med boot mode: En ” utvidet OBD tuning " metode. Mer og mer vanlig på nye bilmodeller. Her ligger softwaren i styre enheten på en måte slik at en ikke kan benytte seg av OBD porten, eller OBD porten har ikke den nødvendige kommunikasjonen som  må til mot styre enheten.  En må da kople seg direkte inn på styre enheten i bilen for overførsel av data. Standard Obd tuning eller seriell tuning fungerer ikke her!

C:
BDM chiptuning. Noen biler må programmeres direkte på styreenheten slik motorfabrikanten gjør dette. Tilkopling via dette kalles BDM tuning.

D:
Lodding, Her byttes en en del i styreenheten, en chip- prom, ( alt . eprom eller eerpom, ). Denne nye chippen settes så opp med ett annet program.

 

Link til hovedsiden    Link til kontakt oss 


Mer om chiptuning:
180658221.jpg
CHIPTUNING OG TEKNOLOGIFORSPRANG

En komplett  tuning av din motor vil si at en rekke parametere på din motor kan og må endres. For å oppnå maks effekt, ved 100% gasspådrag, så må en så gjøre det maksimale innen alle områder en endrer på motoren.

Les mer »
180658221.jpg
MULITFUNKTIONS PROGRAMMER

En komplett  tuning av din motor vil si at en rekke parametere på din motor kan og må endres. For å oppnå maks effekt, ved 100% gasspådrag, så må en så gjøre det maksimale innen alle områder en endrer på motoren.

Les mer »
TURBO TILKOPLING

Det er en kjent sak at tuning av nyere biler ofte kan gi variabelt resultat, uansett tuning metode. Vi er veldig glade for å ha vår produsent med de beste utviklerne bak oss. Flere av diesel bilene som til nå har vært problematiske for alle tunere er nå løst hos oss.

Les mer »
.

Sørlandets bil og import AS |
Rosselandsveien 6 |
4647 Brennåsen |
Tlf. +47 91 91 71 71 |
Org.nr. 993 551 384
Verified by VisaMastercard SecureCodeSvea Web PayPaypal

Solution by Dots | Powered by Makeweb.no